Työ on muutakin kuin tapa ansaita rahaa. Vietät ison osan päivästäsi työpaikalla, siksi työn pitäisi myös kiinnostaa sinua.
Tee suunnitelmia, joissa luot lyhyen ja pitkän ajan vaihtoehtoja urallesi. Ura koostuu nykyään useista töistä. Ahkeruus ja sinnikkyys vie sinua eteenpäin kohti tavoitteitasi.

Kokoa portfolio ja ansioluettelo
Portfolio on kansio, johon keräät kaikki koulu- ja työtodistukset. Lisäksi portfolioon voi koota näytteeksi opinnoissa, töissä ja harrastuksissa tehtyjä töitä. Nämä kaikki vakuuttavat työnantajan osaamisestasi, kun työkokemusta ei vielä ole kertynyt.
Portfolio on kansio, video tai verkkosivu. Sitä voi esitellä työnantajille internetissä. Omaa osaamista voi tuoda esiin tekstin, kuvien ja videoiden avulla. Jos oman sivuston luominen tuntuu hankalalta, voi kuvia ja videoita jakaa esimerkiksi Instagramissa.
Ansioluettelo eli CV tiivistää koulutuksesi ja aikaisemmat työsi. Ansioluettelo on yleensä suppeampi kuin portfolio. Portfoliossa esittelet taitojasi, ansioluettelo kertoo tutkinnot, työpaikat ja kielitaidon.
Hyödyllisiä linkkejä:
Ansioluettelo-malleja Canvassa
Ansioluettelo-malleja Wordissä
Seuraa omaa alaasi
Muista seurata omaa alaasi. Hyvä kanava tähän on esimerkiksi LinkedIn. Myös Ammattiliitto tarjoaa paljon oman alasi uutisia nettisivuillaan ja sosiaalisessa mediassa.
Jos oma alasi lakkaa kiinnostamasta, opiskele uutta. Uusi tehtävä ei aina vaadi uutta tutkintoa. Joskus riittää, että täydennät opintojasi kursseilla. Tulevaisuuden työuralla tarvitaan monipuolista osaamista, joten kaikki opiskelu kannattaa.
Osaamista täytyy pitää yllä. Lisäksi sinun pitää myydä omaa osaamistasi, sillä tehtävistä kilpaillaan. Työntekijän täytyy myös sopeutua porukkaan.
LinkedIn ja henkilöbrändi
Rakenna LinkedIn-esittelysi siten, että työnantaja saa kuvan kaikesta, mitä olet tehnyt. Valitse profiiliin hyvä omakuva ja kansikuva, joka sopii omaan ammattiin. LinkedIn-esittelyn kaikki osat kannattaa täyttää huolellisesti. Suosittelijoiksi saat toivottavasti työkavereita ja työnantajia.
Esittelyä kannattaa täydentää koko ajan. Linkitä siihen työnäytteitä, kuten blogikirjoituksia. LinkedInissä voi myös julkaista työhön liittyviä kirjoituksia ja jakaa muiden päivityksiä. Päivitykset herättävät työnantajien kiinnostuksen.
LinkedInissä voi rakentaa verkostoa ja liittyä oman alan ryhmiin. Ryhmissä tutustuu saman alan ihmisiin ja kuulee alan tapahtumista. Laaja verkosto voi tuoda työtarjouksia ja tietoa sellaisista työpaikoista, joita ei ole pantu avoimeen hakuun.
Hyödyllisiä linkkejä:
Verkostoidu LinkedInissä