Työhaastattelu

Saat kutsun työhaastatteluun, jos työnantaja kiinnostuu hakemuksestasi. Tutustu ennen haastattelua työantajan nettisivuihin. Selvitä myös yrityksen tarkka sijainti, jotta löydät varmasti perille ajoissa haastattelupäivänä. Ota mukaan todistukset ja työnäytteitä.

Haastattelija luo sinusta mielikuvan jo kättelyn perusteella. Kohtelias käytös ja siisti ulkonäkö antavat hyvän vaikutelman. Asu kannattaa valita tehtävän mukaan. Pukeudu kuitenkin niin, että tunnet olosi luontevaksi.

Haastattelua voi harjoitella. Mieti vastauksia kysymyksiin, joita haastattelija voi esittää. Haastattelussa kysymysten pitää liittyä haettavaan työhön.

Haastattelussa ei tarvitse kertoa perhetilanteesta, uskonnosta tai poliittisesta vakaumuksesta. Työnantaja ei saa asettaa työnhakijoita eriarvoiseen asemaan vastaamatta jättämisen perusteella.

Videohaastattelu

Työnhaussa käytetään yhä useammin videohaastattelua. Kiinnitä videohaastattelussa huomiota samoihin asioihin kuin tavallisessa haastattelussa. Varmista, että videolla näkyvä ympäristö on siisti ja rauhallinen.

Valmistautuminen videohaastatteluun

  • Tutustu kysymyksiin, jos saat ne ennakkoon.
  • Harjoittele vastauksia ja kokeile kuvakulmia liikuttamalla tietokoneen kameraa.
  • Testaa mikrofoni ja kaiuttimet.
  • Avaa tietokone hyvissä ajoin.
  • Tarkista ajoissa, että nettiyhteys toimii.

Henkilötestaus

Työnantaja saattaa kutsua sinut soveltuvuustestiin. Osallistuminen on vapaaehtoista mutta suositeltavaa.

Sinua voidaan testata soveltuvuusarvioinnin avulla, kun haet työpaikkaa. Sillä selvitetään, kuinka hyvin pystyisit hoitamaan työn. Jos saat paikan, testeillä voidaan myös selvittää koulutuksen tarpeitasi. Näihin testeihin tarvitaan aina oma suostumuksesi.

Työnantaja voi pyytää sinua huumausainetestiin. Sinulta pitää pyytää testiin suostumus. Huumetestiä pyydetään silloin, kun työ vaatii tarkkuutta, luotettavuutta, harkintaa tai hyvää reagointikykyä.

Huumeet voivat:

  1. vaarantaa työntekijän tai muiden terveyden
  2. vaarantaa maanpuolustusta tai valtion turvallisuutta
  3. vaarantaa liikenneturvallisuutta
  4. lisätä ympäristövahinkojen riskiä
  5. vaarantaa tietojen suojaa ja laatua
  6. vaarantaa liikesalaisuutta.

Työnantaja saa tarkistaa luottotiedot, jos työssä on mahdollisuus laittomaan taloudelliseen hyötyyn. Tällaisessa työssä päätetään taloudellisista sitoumuksista, myönnetään luottoja ja käsitellään varoja sekä liikesalaisuuksia.