Työtä saattaa joutua hakemaan jopa useita kertoja vuodessa. Oma ura etenee työ kerrallaan.
Mitä tarvitset työnhaussa?
Työhakemus
Työhakemuksessa osoitat, että sovit ilmoituksessa kuvattuun työhön. Korosta omia vahvuuksiasi, jotka tekevät sinusta tehtävään sopivan. Nuorelta työnhakijalta puuttuu työkokemusta, mutta sen voi korvata osoittamalla intoa uuden oppimiseen.
Työhakemus pitää kirjoittaa jokaiseen paikkaan erikseen. Korosta hakemuksessa juuri niitä asioita, joita kyseisessä paikassa tarvitaan. Samaa hakemusta ei kannata lähettää moneen paikkaan.
Hakemuksessa perustelet, miksi haluat kyseiseen tehtävään. Kerro hakemuksessa koulutuksesi ja työkokemuksesi. Jos sinulla ei ole työkokemusta, kerro harrastuksista ja luottamustehtävistä.
Työhakemuksessa ei saa olla turhan vaatimaton, mutta pitää pysyä totuudessa. Hakemuksen sopiva pituus on yksi sivu (A4).
Videohakemus
Hakemuksen voi tehdä videona. Video tuo esiin omaa persoonaa, ja asenne välittyy hyvin työnantajalle. Videohakemukset ovat yleistyneet, ja työnantaja voi pyytää sitä kirjallisen hakemuksen sijaan. Videon voi myös tehdä kirjallisen hakemuksen liitteeksi. Sillä erottuu muista hakijoista.
Hyvä videohakemus on lyhyt ja ytimekäs. Korosta videolla samoja asioita kuin tavallisessa hakemuksessa. Myös video on syytä tehdä joka paikkaan erikseen.
Kiinnitä videossa huomiota valaistukseen ja äänen laatuun. Erityisiä laitteita ei tarvita, sillä hyvää jälkeä saa aikaan myös älypuhelimella. Kuvaa video valoisassa ja hiljaisessa tilassa.
Pyydä apua, jos et itse osaa kuvata ja editoida videota. Ystävistä löytyy varmasti joku, joka on innostunut videoiden tekemisestä.
Ansioluettelo eli CV täydentää työhakemusta. Siitä ilmenee osaaminen, koulutus ja työkokemus. Ansioluettelon tiedot esitetään uusimmasta vanhimpaan eli tuorein tieto ensin.
Hyvä ansioluettelo on virheetön ja selkeä. Se korostaa työn kannalta olennaisia asioita. Ansioluettelon sopiva pituus on kaksi sivua (A4). Mainitse ansioluettelossa ensin kaikki työkokemus. Lisäksi voit kertoa vapaaehtoistöistä ja kursseista.
Tavallinen ansioluettelo voi jäädä huomiotta, jos hakijoita on paljon. Ilmaisella Canva-sivustolla voit tehdä ansioluetteloosi näyttävän ulkoasun. Mieti kuitenkin, millainen tyyli sopii hakemaasi työpaikkaan.
Hyödyllisiä linkkejä:
Kerää työnäytteitäsi talteen. Työkansio eli portfolio on hyvä tapa vakuuttaa työnantaja osaamisestaan, kun työkokemusta ei vielä ole kertynyt.
Työnhaun aikana sinulta pyydetään usein suosittelijoita. Suosittelija voi olla esimies tai opettaja. Suosittelijalla pitää olla kokemusta työskentelystä kanssasi. Älä siis pane suosittelijaksi ihmistä, joka ei ole seurannut työntekoasi. Muista pyytää suosittelijalta etukäteen lupa.