Mistä työtä?

Selvitä ensiksi, mitä kautta töitä haetaan. Keinoja on enemmän kuin arvaatkaan.

Tietoa avoimista työpaikoista löytyy monista lähteistä:

  • työnhakusivustoilta,
  • sosiaalisesta mediasta,
  • yritysten verkkosivuilta,
  • TE-toimistoista ja
  • sanomalehdistä.

työnhaku

Voit myös ottaa suoraan yhteyttä yritykseen ja kysyä, onko heillä avoimia työpaikkoja. Kaikkia työpaikkoja ei panna avoimeen hakuun. Työtä etsivän kannattaa kertoa työnhausta sukulaisille ja tuttaville.

Työpaikkoja löytää myös LinkedInistä ja erilaisilta työnhakusivustoilta.

Kätevin tapa etsiä työpaikkailmoituksia on erilaisten työnhakusivustojen kautta. Suosittuja työnhakusivustoja ovat esimerkiksi Duunitori, Oikotie ja Monster.

Työmarkkinatorilta löydät avoimien työpaikkojen lisäksi runsaasti vinkkejä työnhakuun eri elämäntilanteissa.

Valtion työpaikat löydät osoitteesta valtiolle.fi.

Hyödyllisiä linkkejä:

Duunitori

Oikotie

Monster

Työmarkkinatori

valtiolle.fi

Monet yritykset antavat vuokratyöfirman hoitaa työntekijän palkkaamisen.

Vuokratyöyrityksiä ovat esimerkiksi:

LinkedIn on sosiaalisen median palvelu, josta löytää työpaikkailmoituksia tai jossa voi tulla itse löydetyksi. Osa työnantajista etsii LinkedInistä sopivia henkilöitä. Siellä ilmoitetaan avoimeksi useiden alojen työpaikkoja.

Voit asettaa itsellesi hakuvahdin sopivista työpaikoista ja kertoa, että olet etsimässä töitä.

LinkedIn

Tiesitkö, että monilla oppilaitoksilla on oma työnhakusivusto? Jotkin näistä ovat koulun intranetissä, mutta useat ovat avoimia sivustoja. Muista tarkistaa myös ammattiliittosi sivut, sillä jotkut ammattiliitot ylläpitävät omaa työnhakusivustoa.

Jos sopivaa paikkaa ei löydy, voit jättää avoimen hakemuksen. Avoimessa hakemuksessa kerrot, minkä tyyppistä työtä etsit. Yrityksellä on sinun hakemuksesi jo valmiina, kun työpaikkoja avautuu.

Tehosta työnhakuasi niin, että hankit järjestyksenvalvojakortin, anniskelupassin tai muun työelämän lupakortin. Näin työpaikan saaminen ei jää ainakaan siitä kiinni.