Kehitä ammattitaitoasi

Tutkinto on vasta alku. Osaaminen karttuu työssä. Oma osaaminen pitää tunnistaa ja sanoittaa. Tärkeää on myös seurata oman alan kehitystä. 

Sinulla on monia tapoja kehittää osaamistasi. Ammatillisissa kouluissa saa suorittaa perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkintoja tai niiden osia. Ammattikorkeakoulut ja yliopistot tarjoavat avointa opetusta ja täydennyskoulutusta. Työväenopistot ja kansanopistot järjestävät kursseja.  On myös paljon koulutusorganisaatioita, jotka järjestävät maksullista koulutusta ja lyhyitä kursseja.

Ammattiliittojen koulutukseen voit tutustua liittosi nettisivuilla. 

Hyödylliset linkit:
Ammattikorkeakoulut Suomessa
Yliopistot Suomessa

Opiskelu työn ohessa 

Opiskelu ei lopu valmistumiseen. Jatkuva oppiminen auttaa uralla eteenpäin. Palkkakin paranee, kun taidot kasvavat.

Usein työhön tarvitaan ammatillinen koulutus. Työnantaja järjestää sen lisäksi omaa koulutusta työntekijöilleen. Kerro koulutustoiveesi työnantajalle ja osoita näin kiinnostustasi. Työnantajan pitää huolehtia siitä, että työntekijöiden osaaminen riittää. 

Kysy omalta esihenkilöltäsi, saatko opiskella työajalla, jos osallistut koulutukseen työpaikan ulkopuolella. Myös työehtosopimuksissa on saatettu sopia opiskelusta työaikana.  

kahvilassa töissä

Uudelle uralle? 

Tulevaisuudessa moni vaihtaa alaa uransa aikana. Sinun ei siis tarvitse koulussa tietää loppuelämän ammattia. Enää ei kysytä, mikä minusta tulee isona vaan mikä minusta tulee seuraavaksi. 

Aina ei tarvitse vaihtaa alaa kokonaan. Uusi oppi voi auttaa uusiin tehtäviin omalla alalla.  

Kun pohdit uranvaihtoa, mieti seuraavia asioita: 

  • Mitkä asiat sinua kiinnostavat? 
  • Mitä osaat? 
  • Minkälainen työ sopii elämääsi? 
  • Etsitkö säännöllistä työ vai keikkatyötä? 
  • Minkälaiset työajat haluat? 
  • Saako palkka vaihdella? 
  • Millaisia polkuja voit edetä nykyisestä työstäsi unelmatyöhösi? 
  • Mitkä taitosi kaipaavat hiomista? 
  • Tarvitaanko unelma-ammattiin uutta koulutusta?