Työyhteisö voi hyvin, jos työntekijän on kiva palata töihin loman jälkeen. Hyvinvoiva työyhteisö on myös työnantajan etu: työntekijät jaksavat paremmin ja ovat vähemmän sairaana.
Työhyvinvointia rakennetaan niin, että kehitetään työn tekemisen tapoja ja johtamista. Kiusaamista ja syrjintää ei saa hyväksyä. Hyvässä yhteisössä työkaverit arvostavat toisiaan ja toistensa työtä. Ongelmat ratkotaan kaikkia kuunnellen ja kunnioittaen.

Työ ja terveys
Työ ei saa olla liian kiivastahtista tai kuormittavaa. Työolojen pitää olla terveelliset ja turvalliset. Esimiehen tulee tukea alaisiaan. Kun työyhteisö voi hyvin, tulosta syntyy. On arvioitu, että yksi työhyvinvointiin sijoitettu euro tuottaa itsensä moninkertaisena takaisin.
Omaa hyvinvointiasi edistät:
- liikkumalla raittiissa ilmassa
- syömällä terveellisesti
- huolehtimalla palautumisesta
- nukkumalla tarpeeksi.
Hyvinvoivassa työyhteisössä:
- luotetaan
- kannustetaan
- ajatellaan yhteistä hyvää
- annetaan myönteistä palautetta
- pidetään työmäärä aisoissa
- uskalletaan puhua ongelmista
- säilytetään toimintakyky muutoksissa.
Ylläolevat linkit vievät pois selkosuomenkielisiltä sivuilta.
Lähde: Työterveyslaitos
Kuva: Unsplash