On tärkeää tehdä työtä ja tärkeää myös nauttia vapaa-ajasta. Työpaikalla on hyvä pohtia yhdessä, miten työn ja muun elämän voi sovittaa yhteen. Näin rakennetaan hyvinvoivaa työyhteisöä.
Huolehdi työkyvystäsi
Pidä huolta omasta hyvinvoinnistasi koko työuran ajan. Tietotyössä kuormittavat kiire, keskeytykset ja asioiden tulva. Ruumiillinen työ rasittaa toisella tavalla.
Ihminen saa stressin, jos hän ei selviydy töistään. Jatkuva stressi aiheuttaa työuupumusta, joten siitä kannattaa puhua heti esimiehen kanssa.
Uni pitää yllä työkykyä. Univaje huonontaa muistia, oppimista ja mielialaa. Anna aivoillesi aikaa palautua ja levätä. Televisio, tietokone ja sosiaalinen media kuormittavat aivoja vapaa-ajalla. Unesi laatu paranee, kun rauhoitut pari tuntia ennen nukkumaan menoa.
Omasta kunnosta pitää huolehtia. Liika kuormitus ja huonot työasennot tuovat lihasvaivoja. Liian vähäinen kuormitus taas heikentää lihaskuntoa. Harrasta liikuntaa, vältä tupakointia, syö terveellisesti ja nuku riittävästi. Jos saat liikuntaseteleitä työnantajalta, käytä ne hyväksesi.
Vapaa-aika ja läheiset
Työpaikalla pitää ottaa huomioon erilaiset elämäntilanteet. Työ ja perhe on näin helpompi sovittaa yhteen. Keinoina ovat esimerkiksi:
- omaan työaikaan vaikuttaminen
- vapaaehtoinen osa-aikatyö
- etätyö.
Aikaa myös kavereille
Työ saattaa viedä mennessään. On hyvä kuitenkin huolehtia myös ystävyyssuhteista. Vaikka työ tuntuu omalta ja siitä nauttii, voi se silti kuormittaa. Varaa siis kalenteristasi aikaa kavereille ja perheelle.
